زمانی که یک شرکت نرمافزاری را برای خرید نرمافزار موردنظر خود در نظر میگیرید، یک انتخاب مهم انجام دادهاید زیرا این انتخاب تأثیر زیادی روی سازمان شما خواهد گذاشت.
زمانی که یک شرکت نرمافزاری را برای
خرید نرمافزار موردنظر خود در نظر میگیرید، یک انتخاب مهم انجام دادهاید زیرا این انتخاب تأثیر زیادی روی سازمان شما خواهد گذاشت.
در اینجا ده نکته را بیان میکنیم که به شما کمک خواهد کرد در خریدهای آینده خود شرکت درستی را برای خرید نرمافزار انتخاب کنید:
1. از فروشنده نپرسید که او میتواند چه کاری برای شما انجام دهد؛ با ذکر جزئیات به او بگویید که شما به چه چیزی نیاز دارید.
فاصله گرفتن از سازوکارهای سنتی و حرکت به سمت سیستم اتوماسیون نیازمند این است که ابتدا مشکلات سازمان خود را بشناسید. بنابراین ابتدا لازم است که یک پژوهش درونسازمانی انجام دهید و بر اساس نتایج آن به شرکت فروشنده بگویید که نرمافزار آنها چه راهحلهایی باید برای مشکلات شما ارائه دهد.
یک شرکت خوب نرمافزاری بیش از آنکه درباره خودش صحبت کند باید درباره شما و محیط سازمانی و کسبوکاری شما صحبت کند. بنابراین تا جایی که میتوانید سؤال بپرسید: «نرمافزار شما چگونه مشکل تحویل بار ما را حل میکند؟»، «نرمافزار شما چه کمکی به انتقال سریع اطلاعات به شعب ما میکند؟»
2. به یاد داشته باشید که اخبار بد میتواند اطلاعات بسیار خوبی باشد.
مایکی آنگلی، استاد دانشگاه وندربیلت، برای خرید نرمافزار تمام نیازمندیهای خود را نوشت و سپس با چهار شرکت نرمافزاری که نرمافزارهای ردگیری مرسولات پستی را ارائه میدهند، تماس گرفت. او میگوید که سه شرکت از این شرکتها به او پاسخ دادند که نمیتوانند نیازمندیهای او را برطرف کنند و از میان آنها تنها یک شرکت به او پاسخ مثبت داد. آنگلی میگوید که با این روش نرمافزاری خریدم که تمام نیازمندیهای من را پوشش میدهد.
3. یک شرکت نرمافزاری خوب باید بین نیروهای فنی خود و نیروهای بخش IT شما امکان برقراری ارتباط مستمر ایجاد کند.
یکی از ویژگیهای یک شرکت نرمافزاری خوب این است که امکان دسترسی سریع را (به صورت جلسات حضوری، تلفنی یا به صورت ویدئو کنفرانس) بین تیم نرمافزاری خود و تیم فنی شما ایجاد کند.
4. زیر بار هزینه شخصیسازی نروید.
یک شرکت نرمافزاری قوی باید محصولی انعطافپذیر و تطابقپذیر داشته باشد تا بتواند در صورت نیاز مشتری تغییرات لازم را بدون دریافت هزینه در آن اعمال کند. از طرف دیگر شخصیسازی بیش از حد هم به نفع شما نیست زیرا گزینههایتان را برای تغییرات احتمالی در آینده محدود میکند. سعی کنید نرم افزاری را انتخاب کنید که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد تا نیاز به هزینه های شخصی سازی نداشته باشید.
5. یک شرکت نرمافزاری خوب از جدیدترین فناوری توسعه نرمافزار بهره میبرد.
این مورد را حتماً در چکلیست خود قرار دهید. برای مثال استفاده از پلتفرم .Net به شما اطمینان میدهد که بسیاری از پروتکلهای مربوط به امنیت نرمافزار رعایت شده است.
6. خدمات نگهداری و پشتیبانی از ویژگیهای یک فروشنده معتبر هستند.
یک شرکت نرمافزاری معتبر باید این امکان را برای شما فراهم آورد که نرمافزار را در محیط IT خودتان اجرا کنید یا در یک محیط خارجی مثل کلود یا هاست از آن پشتیبانی کند.
7. یک شرکت قابل اعتماد از صفر تا صد را خودش انجام میدهد.
یکی از نشانههای یک شرکت نرمافزاری قابل اعتماد این است که از صفر تا صد درخواست شما را خودش انجام دهد و بخشی از کار شما را به جای دیگری نسپارد.
8. نرمافزار خوب باید با دیگر اپلیکیشنهای مورد نیاز شما انسجام یابد.
یک
نرمافزار خوب نباید به صورت جزیرهای کار کند بلکه باید با سایر اپلیکیشنها به هماهنگی و انسجام برسد و در یک شبکه از نرمافزارها و اپلیکشنهای مختلف کارآیی بالایی داشته باشد. به عبارتی زمانی میتواند یک نرمافزار را کارآمد دانست که در شبکه مورد نظر شما بتواند خوب اجرا شود.
9. یک شرکت نرمافزاری خوب باید کانالهای ارتباطی قابل قبولی داشته باشد.
سه راه ارتباطی میان یک وسیله و سروری که نرمافزار ردیاب روی آن قرار گرفته وجود دارد: استفاده از ابزار مخصوص نگهداری وسیله، وایفای، و پهنه وسیع سلولی. ممکن است در ابتدا شما به همه این موارد احتیاجی نداشته باشید اما اطمینان حاصل کنید که سیستم شرکتی که انتخاب میکنید میتواند از تمام آنها پشتیبانی کند.
10. آموزشدهندگان یک شرکت نرمافزاری خوب درک عمیقی از سیستم دارند.
آموزش نحوه درست اجرا و استفاده از نرمافزار از وظایف یک شرکت متعهد نرمافزاری است. مطمئن شوید که شرکتی که از آن خرید میکنید، کارشناسان زبدهای دارد که میتوانند با تیم فنی شما و همچنین با سایر کاربران ارتباط خوبی داشته باشند و به سؤالات و مشکلات آنها رسیدگی کنند.