1. از سمپلینگ استفاده کنید
آری فلیشر و آلی مولر دو کارآفرینی هستند که توانستهاند با استفاده از قابلیت سمپلینگ، مشتریان زیادی را جذب کنند. سمپلینگ تکنیکی در بازاریابی است که در آن نمونههایی از محصول به صورت رایگان در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرند تا با آن بیشتر آشنا شوند. این تکنیک برای محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیار زیادی دارد. مجتمعهای تجاری، فروشگاههای زنجیرهای و نمایشگاهها مکانهای مناسبی برای سمپلینگ هستند.
2. حضور فعالی در رویدادها داشته باشید
کسبوکارهای کوچک به ویژه آنهایی که در شهرهای کوچک فعال هستند، باید در رویدادهایی مانند جشنوارهها، مسابقات، کنفرانسها و نمایشگاههای محلی حضور فعالی داشته باشند. دیزایری اسکیلز از شرکت بلا وب دیزاین تقریباً در تمام رویدادهای مهمی که در شهر برگزار میشود، حضور فعالی دارد. این حضور فعال باعث میشود که تقریباً هرکس در حوزه کاری او یعنی راهاندازی وبسایت برای کسبوکارهای کوچک نیاز به خدمات داشته باشد، پیش از هر کس دیگری به سراغ او بیاید.
3. رویداد خودتان را خلق کنید
اگر تمایلی ندارید که در رویدادهایی که برگزار میشود شرکت کنید رویداد خودتان را خلق کنید. دارا برواشتاین یکی از موفقترین رویدادهای شبکهای را در آتلانتا ایجاد کرد. این رویداد که آتلانتا زیر 40 نام دارد، شبکهای از کارآفرینان جوان را گرد هم آورده است. این رویداد آنقدر محبوب شده که به دیگر شهرها نیز فرانشیز شده است.
4. از پادکست استفاده کنید
تاد اشنیک، مالک دریملند اینترکتیو با تولید پادکست توانسته در بازاریابی و جذب مخاطبان موفق باشد. او با صاحبان دیگر کسبوکارها مصاحبه میکند. مردم دوست دارند داستان موفقیت آنها را بشنوند و به همین دلیل این پادکستها ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار میکند.
همچنین پادکست به عنوان یک ابزار آموزشی بسیار مفید میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از پادکست بسیار آسان است و فایلهای پادکست فضای بسیار کمی را اشغال میکنند. بنابراین اگر در وبسایت خود بخشی را به پادکستهای آموزشی در حوزه خود اختصاص دهید، در جذب مخاطبان تأثیر زیادی خواهد داشت.
5. خبرنامههای متفاوتی ارسال کنید
اگر میخواهید ارتباط با مشتریان مستمری داشته باشید هیچ چیز بهتر از فرستادن خبرنامه نیست. البته توجه داشته باشید که خبرنامههایی که صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند و به معرفی محصولات شما میپردازند، خیلی طرفدار نخواهند نداشت. سعی کنید خبرنامههایی برای مشتریان خود ارسال کنید که اطلاعات مفیدی به مخاطبان شما بدهد و آنها همواره منتظر دریافت خبرنامه شما به عنوان یک ابزار کمک آموزشی باشند.
6. به بازاریابی اجتماعی رو بیاورید
یکی از شاخههای بازاریابی که امروزه توجه زیادی به آن میشود، بازاریابی اجتماعی است. منظور از بازاریابی اجتماعی کمک به جامعه به طرق مختلف و با استفاده از بازاریابی است. برای مثال اکنون یکی از معضلاتی که کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان با آن روبهرو هستند، مشکل خشکسالی است. شرکتها میتوانند فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را حول این محور طراحی و اجرا کنند. صرفهجویی در مصرف انرژی، ترک سیگار و مواد مخدر، کمک به حفظ محیط زیست و دیگر مسائل اجتماعی میتوانند دستمایه یک کمپین بازاریابی موفق قرار گیرند.
یک نمونه موفق در این زمینه شرکت پراکتر اند گمبل است. این شرکت که محصولات شوینده تولید میکند، در جریان برگزاری مسابقات المپیک 2012 لندن، یک کمپین بازاریابی اجتماعی برگزار کرد. در این کمپین، پراکتر اند گمبل با محصولات خود داوطلبانه و بدون دریافت هیچگونه وجهی شهر لندن را تمیز کرد تا این شهر به مکانی تمیز و زیبا برای برگزاری مسابقات المپیک تبدیل شود.
تالیف در واحد تحقیق و توسعه آرمانت